Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

lördag 12 januari 2013

Ordning

Jag gillar ordning  här hemma.
Disken diskad och inställd i skåpen
Kläder i garderoben
Saker på sina platser
Dammsugna golv
Ja, ni vet. Så ska det vara
Himla synd då att det så sällan ser ut så, bara.

Jag diskar en gång per dag. För det mesta
Ibland kan det gå mer än en dag och trots att jag bara är en person så blir det disk.Som syns och tar plats och är allmänt tråkig.
Kläder: Ja hum, ja. Kan det finnas lite här och var. Just nu ligger det en hög i mitt sovrum. En hög som är tvättad och som ska vikas och läggas in. Några tröjor här i arbetsrummet. Och ett par tajts.
2 par joggingbyxor i badrummet, ett par hamnade där idag, ett par en annan dag.
Det går ju snabbt att fixa, men jag gör det sen, tiden finns ju.
Köket är fullt med hästgrejor. Grimmor, tyglar, sporrar, borstar, tömmar, sadelgjordar. Mängder som ska tvättas av med sadelsåpa och smörjas in ( där är jag nästan klar, men ska smörja in en gång till ) och en massa som ska tvättas. Jag hämtade hem en massa från mina föräldrar. Det har legat där i många år. Min häst dog 1987.
Förutom detta står där ett litet växthus, jag har sått pelargonfrön. Och på soffan ligger senaste skörden från Återbruket. En gammal lampskärm i glas, fyra skålar som ska bli ytterkrukor till St Paulior, en ram, ett gäng böcker. Fast inte alla. Tre böcker köpte jag till Loppan så hon har fått dem.
I vardagsrummet står en halvnaken gran och skäms.
Jag började klä av den igår, men fick göra en utryckning och kom inte hem förrän sent på kvällen.

Nåväl, inget flyttar ju på sej av sej självt, hoppas jag. Så hinner jag inte idag, så kan jag ta det imorgon.
Men först, en kopp kaffe och en macka

Så här låg det från början. I lådor. Nu hänger det lite här och var. På stolar i köket

Ja, jag lyckades såklart snubbla på lådorna så det som låg i eller på ligger nu på golvet

Betten och borstarna är rengjorda och ska snart packas ihop

Inga kommentarer: