Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

fredag 4 januari 2013

Drömmer

Och nu pratar jag inte om nattliga drömmar, utan om de drömmar jag har för mej själv och för mitt hem, min gård, för framtiden
Jag drömmer om ett fast jobb, heltid och orken att klara av detta i många år ( till pension)
Dels vill jag ha fast jobb för att kunna känna ekonomisk trygghet, dels för att jag har varit hemma så det räcker. Man njuter sällan av det man har i överflöd, om man säger så.
Med ett fast jobb kommer möjligheten att betala bort skulderna hos Kronofogden, det är inte så mycket, skulle kunna vara gjort på en tre-fyra månadersperiod, men enormt mycket när man är utan inkomst. Jag skulle även kunna få bort en del privata skulder och sånt som ligger på inkasso.
Och det är det jag kommer att satsa på att få gjort, först och främst, det är en del av drömmen. En större del av den är att med den fasta inkomsten i ryggen få ta ett lån och renovera huset. Fixa taket, byta fönster och dörrar, byta panel. Få det varmt och skönt och tätt från regn. Detta är det viktigaste och jag tror att ett lån på 400 000 ska täcka detta. Jag kommer då att ha under 500 000 i totalskuld för huset och planen är att amortera mycket varje månad för att snabbt få ner den skulden.
Jag vill mer. Jag vill bygga ut köket med en matplats stor nog för 20 vid de tillfällen det krävs, ett rum som samtidigt får vara drivhus på våren. Jag vill sätta in vedspisen i köket och göra om en del där samtidigt. Flytta diskbänken och ha en lång arbetsbänk och spis och vedspis i ett. Med en liten ho med varmt och kallt vatten inbyggt i bänken. Byta ut taket till gammaldags utseende, byta golv, sprutmåla köksluckorna i gräddvitt, kanske byta till häll istället för plattor?
Inreda övervåningen, göra om mitt sovrum till bibliotek, med en liten öppen spis eller kamin.
tv-rummet får bli tv-befriat vardagsrum. Sovrummen på övervåningen plus ett allrum med tv. Lägga isolering i golven och byta golvmaterial eller slipa upp trägolven som finns redan.
Värmepump ska jag sätta in snart. På så sätt sänker jag elkostnaderna, vedspis och kamin kommer att bidra fint till värmen och dra ner elkostnaderna ännu mer. Pengarna som har gått till el kan gå till amorteringar istället.
Jag har räknat på en väldigt snål budget och med den kan jag bli skuldfri, inklusive huslånsfri på tio år, femtusen bort i månaden. Jag har räknat på en ännu snålare och då skulle det gå på sex år. Men, jag kommer att göra en hållbar budget, där jag får lov att leva och spara och där jag varje år kan betala bort en rejäl summa från huslånen.
Är detta bara drömmar? Jag hoppas verkligen inte det. Jag hoppas att det går att genomföra dem, verkligen
Och vad kan kännas skönare än att betala bort skulder? ( det har jag varit med om förr och det är underbart) Jo en sak kan kännas skönare än det och det  vore att slippa vara orolig varje gång det regnar och kunna njuta av det istället.

Inga kommentarer: