Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

onsdag 14 januari 2015

Ledig dag, idag. Och imorgon.
Idag mitt på dagen kom Loppan hit. Hon sover nu sött i min säng efter en hel dag med full fart.
Vi har ätit lunch, dansat, gympat, kollat på musikvideor på Youtube ( Loppans musikval, tro inte det var barnsångerna som dominerade) pratat, gått en långpromenad ( med Loppanmått mätt) den tog absolut lång tid i vilket fall, vi stannade var annan meter och ritade något i gruset med en pinne, vi slog sönder tegelpannor och fyllde en håla, vi gick, vi pratade, blev trötta i benen och vilade invid motorvägen ( på rätt sida av viltstängslet) och där vinkade vi åt alla lastbilar som körde förbi, samtidigt som vi skrek i kör " se mej, se mej, se mej" Vi fick en hel del tut och blinkningar från de som körde förbi.
Vidare har vi gosat med katter, lagat middag ( lax med creme fraiche-täcke och potatis) ätit och badat i badkaret. Jag frågade om hon verkligen ville ha mej däri och jo det ville hon. Tills hon upptäckte att det var omöjligt att simma med mej i karet. Då slapp jag ur. Ungen badade länge, länge i rätt så snabbt kallnande vatten. Detta bekom henne inte ett smack.
Efter bad, nattlinne, astmaspray och sängen. Vi läste Bambi och sen skulle barnet sova.
Men barnet hade " ont i magen" och behövde mer lax. Så, upp igen, värma lax  och titta på när hon åt. Sen tandborstning ( som vi hade glömt) och till sängen. Väl där somnade hon snabbt.

När vi var ute och gick idag, hittade hon en alkotte.  Efter blåsten i lördags finns det mängder av alkottar över hela vägen hem till mej. Vi pratade om kottar och var de skall sitta egentligen och att kottar inte har ben. Jo, Igelkotttar kan gå, de har ben, säger hon då.
Om jag kunde spara allt hon säger och lägga det i en burk, vilken skatt. Önskar jag kunde ha allt kul mina barn sa när de var små på burk också, det hade varit något att njuta av, det.

När hon badade fick hon låna av min duschcréme, hon tyckte själv att hon luktade väldigt gott, och det gjorde hon.
I sängen sen, uttryckte hon rädsla för monster och jag sa att jag aldrig sett ett monster här på de 30 år jag bott här. Nej, säger hon då, det luktar ju inte så gott här. Men det gör det ju nu när jag är här.

Hon har dock aldrig klagat över att det inte luktat gott här förut, och tro mej, det hade jag fått höra.
Nu blir det lite sofftid. Hon vaknar tidigt och jag utgår ifrån att dagen i morgon blir lika full av äventyr som den var idag

Inga kommentarer: