Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

lördag 21 juni 2014

Midsommardagen 2014

Här går det lugnt till.
Jag har grävt, vattnat ( gör jag varje dag, tar minimum en timme) satt upp amplar på husväggen och satt i Pelargonerna där. ( foto kommer när de blommar) planterat om ett gäng petunior, planterat ut ett annat gäng Petunior, planterat Fuchsiaskott som hade rotat sej, satt potatis ( som hade grott i skafferiet) och lite annat.

Sov en timme på eftermiddagen.
Gjorde ännu en rabarberpaj. Snart sprutar det paj ur öronen på mej, får nog göra lite kräm ett tag.
Jag har fått lära mej att sirap tar bort det där sträva, sura i rabarbern och det var lite som magi, tycker jag.
Socker hjälper ju inte, men en dutt med sirap!
Recept på paj:
2dl mjöl
1dl socker
1 tsk bakpulver
150 gram smält smör ( och för smakens skull bör det vara riktigt smör)
Man rör i hop de torra ingredienserna med det smälta smöret så man får en deg. Den trycker man ut i en pajform och så förgräddar man i 5 min 200 grader. Och så på med skuren rabarber. Hur mycket? Till kanten, brukar jag ta. Sen ringlar man över sirap. Mängd? efter behag. Men, för mkt sirap gör botten så knäckig att den kan vara svår att få loss ur formen. Så gräddar man den tills den är klar. Alltså när rabarbern är mjuk. Jag skär den i ganska smala bitar, nån cm tjocka, max och jag tar den spädaste rabarbern till detta. Det går att minska på sockret i degen, likaså kan man minska på smöret. Jag testar mej fram med lite olika varianter.
Till detta har jag vanlijvisp eller vaniljsås.
Supergott och vanebildande.
Jag har även testad att skära rabarber, blanda i sirap och sen ha detta i muffins. Supergott.
Imorgon blir det gymmet. Härligt! Efter det blir det ännu en dag med trädgårdsarbete.

Inga kommentarer: