Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

onsdag 14 maj 2014

Förvarad

Jag kan faktiskt bara beskriva detta med ett enda ord och det är: Förvaring.

En förvaring med en vakthund. Förvisso en snäll och harmlös sådan. Men så ser jag det.
Arbetsförmedlingen anser att det är en kurs. Med en lärare, får jag då förmoda.
Jag skall till Af på fredag för att vi skall "prata om hur jag upplever kursen"

Jag får be om hennes, handläggarens definition av kurs.
Min definition är att det är ett sammanhang där jag lär mej något nytt och utvecklas på samma gång.


Mina kamrater i förvaringen ser på detta lite annorlunda. För en del så har detta inneburit att de lärt sej något nytt och utvecklats. Nån har lärt sej att använda Internet, nån annan att skicka sin aktivitetsrapport via nätet och flera har lärt sej att att hantera Officepaketet och det är ju kanonbra. Men jag kan detta, jag har använt det sen 1992.
Ytterligare andra ser på film eller spelar dataspel hela dagen.
Och några varvar jobbsök med slösurf / filmtittande.

Vad gör jag då?
Jag kollar fb och jag kollar lite annat. Sen har jag denna veckan, de tre dagar som gått hittills jobbat i Exel efter den bok vi har. Jag räknar med att vara klar med de knappa 100 övningarna på fredag, eller möjligen måndag nästa vecka. ( vi skall på jobbmässa på torsdagen så då blir det inga övningar gjorda)

Visst är detta en bra repetition för mej, absolut. Och jag tycker det är kul som sjutton att försöka minnas sånt jag lärt för länge sen, lära in nytt och memorera detta. Jag gillar verkligen att jobba med dator och att jobba med siffror gillar jag väldigt mycket, det också, så det är en bra kombo.

Sen får jag väl göra de övriga avsnitten i boken, Word och Powerpoint och repetera dem.
Det kan väl ta ett par veckor till, möjligen.
Så söker jag jobb. Det finns inte några mängder för mej att söka, dessvärre. Det verkar dessutom som att traditionen att det skall vara ungdomar som sommarjobbar sitter hårt i här. Det vore ju önskvärt om man kunde vika dem helt till de som pluggar resterande del av året, men vi är en hel del gamlingar som också behöver jobb och som söker samma sommarjobb som de unga. Och där vinner de unga, helt klart. Alla ställen jag känner till har endast anställt ungdomar. Alltså då affärer av olika slag. Jag ser ju vilka som jobbar där. Jag har sökt några sommarjobb till nu, där tiden inte hade gått ut ännu, resten sökte jag i januari-februari, några har jag fått besked om att de "gått vidare med annan sökande"andra väntar jag på svar ifrån.

Jag har inga problem med att bara få jobba i två månader om det är det jag kan få. Självklart vill jag helst jobba heltid året runt, om jag får tillfälle till detta. Jag är så trött på att gå hemma, oroa mej för pengar, vara beroende av socialen, inte kunna köpa det jag vill köpa och inte kunna renovera mitt hus.
Nä nu får jag återgå till mina övningar..........

Inga kommentarer: