Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

söndag 3 februari 2013

Hittills 2013

Jag brukar skriva in vilka böcker jag läst, men jag kom av mej lite där 2012.
Sedan många år skriver jag in varje bok jag läst, när jag började och slutade läsa den, hur många sidor den hade och vad jag tyckte om den i en mapp. Ett tips jag fick från min vän Carita, hon har gjort så i evigheter.
Jag har också listor över böcker jag vill läsa. Böcker jag hör om på  Gokväll på tv, läser om i tidningen, eller när jag ser en bra föreläsning på Kunskapskanalen.

Så, här kommer de böcker jag läst hitills då:
Flickan från 20-talet av Sofie Kinsella
En smårolig bok om en ung tjej som bytt karriär och stretar med både arbetsliv och familjeliv. Något som inte direkt underlättas av att hennes gammalmoster dör och återkommer som spöke. Ett spöke med krav

En man med litet ansikte, av Helene Tursten
Handlar om sexövergrepp och trafficking. Eftersom jag är intresserad av sånt så gillade jag boken. Den är en spännande deckare skriven av min storebrors tandläkare!

Hanteringen av de odöda, av John Ajvide Lindquist
Tänkvärd bok om vad som kan hända om döda människor vaknar upp
I Stockholm går alla omkring med en sprängande huvudvärk och inga elapparater går att stänga av. Detta kulminerar och när huvudvärken släppt och maskinerna fungerar igen så är gatorna fulla med människor som egentligen är döda. Hur reagerar man på att få återse den kära som dött? En man gräver upp sitt nyligen döda och begravna barnbarn, kan allt bli som förr? Kan hans dotter bli som vanligt igen nu?
Hur reagerar människor runt om, vill de ha en massa omlevande runt sej. Och vad gör staten?
Här finns mycket mer än en berättelse om lik som vaknar

Torka aldrig tårar utan handskar, Kärleken, av Jonas Gardell.
Jag jag är ju förtjust i Gardell och jag blir inte besviken. Sen så såg jag ju serien dessutom, något av det bästa som sänts på SVT på åratal
Här beskrivs hur ensamt och jävligt det kan vara att vara en som inte tillhör den stora massan och hur  ljuvligt det kan vara att hitta fler som är som en själv. När man kan landa, vara sej själv och vara normal. Applicerbart på fler än homosexuella, men detta är främst deras berättelse. För när man i lag bestämt att homosexualitet inte är en sjukdom längre, när våra huvudpersoner finner varandra och får vara normala, då slår den stora pesten till och allt ställs på huvudet.
Jag minns mycket av den information vi andra fick, nu får jag uppleva en liten del av hur det var att leva i och kring AIDS. Det är fruktansvärt, men vackert samtidigt eftersom kärleken beskrivs så fint
Korta, korta kapitel, lurigt på ett sätt för då känns det som om man kan läsa ett till och så bara ett till innan man ska sova. Jag påbörjade den här boken på kvällen den 1/2 och läste ut den kvällen den 2/2 / natten 3/2

Nu väntar jag ivrigt på övriga delar i min hand.

ja, mer än så har jag inte hunnit. Tror det får bli Stephen King i kväll. Fick hans bok 11/22/63, i julklapp av kapten K och den handlar om en man från nutid som åker tillbaka i tiden för att stoppa mordet på Kennedy. Den är på engelska och då brukar det ta lite längre tid att läsa, men i gengäld får jag ut så mycket mer när jag läser på originalspråk


Inga kommentarer: