Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

lördag 2 februari 2013

06.19 2/2 1984



Då fick jag mitt första barn.
Efter en enkel förlossning som gick by the book om man säger så.
Exakt som det stod i boken om att få barn, så skötte sej den här förlossningen.
Små värkar på eftermiddagen vid 14 -tiden, så ökade de lite i styrka och kom lite tätare och så höll det på till klockan var 2 på natten och jag kände att det var dags att åka in till sjukhuset.
I en bil fullproppad med saker, bland annat en stor tv åkte vi. Vi flyttade dagen före och allt hade inte kommit till det nya stället. På Rasta tre mil från sjukhuset var vi tvungna att stanna, jag behövde hallonbåtar. Det var vad jag hade fastnat på under graviditeten. Kunde ju önska att det hade varit morötter, men icke.
Vid 3 var vi inne, så lite koller, lavemang ( obligatoriskt på den tiden) rakning av Mumindalen ( också obligatoriskt) och sen, tadaa in på förlossningen. Lustgas det hade jag, och i mängder dessutom. Vilken trygghet den där masken var. Så fick jag någon spruta i blygdläpparna, tror jag? Funkade väl så där.
Hur som efter 40 minuters krystande och en rygg som totalt låste sej så  de fick klippa lite, så hade jag en unge. Som jag hade längtat.
Efter sju dagar på sjukhus och ett speciellt mammaboende som de erbjöd på den tiden var jag så hemma igen. I ny lägenhet med en ny bebis.

Och nu är bebisen 29 år gammal. Och mamma till två ungar själv. 29........ ?

Inga kommentarer: