Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

torsdag 19 februari 2009

Vatten

Ja, säg den glädje som varar för evigt?
I torsdags förra veckan var ordningen återställd, det kom inget vatten när jag öppnade kranen.
Kanske lika bra, det kändes ganska onaturligt att kunna duscha här hemma och att diska utan att först hämta vatten i brunnen och sen koka det.
Men samtidigt så hade jag fått smak på det lite enklare livet.
Så, jag ringde till rörmokaren som var här och installerade pumpen och ledningen och han kom sen på fredag eftermiddag. Han hade med sej en gasolvärmare av det mindre slaget. Den var inte bara mindre i storlek än den förra, utan mindre fungerande också.
Den hade för lite kraft för att klara av att lösa upp ispropparna rörmokaren gav upp och gav mej rådet att ringa Oden på måndagen och be dem komma och hämta tanken och tina upp den någonstans.
Ja så jag fick åka till mamma och pappa på lördagen för att duscha och tvätta och fylla hinkar med vatten så att jag fick diskat undan det värsta. För naturligtvis så var det fullt med disk överallt när vattnet försvann. Jag som gått och sagt att jag inte kan fatta att människor med rinnande vatten i kranarna kan ha någon disk stående, upptäckte att det var faktiskt inget problem alls. Det är hur lätt som helst faktiskt.
Klockan halv åtta på måndag morgon var Anders från Oden här och han hade med sej den stora eldkastaren. När han hade värmt på tanken i kanske en halvtimmas tid så började det rinna vatten när vi öppnade kranen. Så då var det dags att koppla på ledningen, gå ner i källaren och starta pumpen och sen gå upp i huset och öppna kranarna och släppa fram vattnet. Fungerade inte nej. Varför? Ja naturligtvis så hade ledningen och kopplingarna också frusit.
Jag hade inte räknat med att ledningen skulle frysa, eftersom det ju var värmekabel i den. Men nu visade det sej att den kabeln tog slut tre meter före kopplingen, inte konstigt att det frös då!
Så det blev till att plocka fram varmluftspistolen och tina upp ledningen. Det tog väl ca en timme så fans det vatten i huset igen. Anders åkte iväg och hämtade en huva till tanken, satte isolering runt och startade en fläkt dessutom. Han hade bara lyckats tina upp runt om en kärna av is så nu skulle fläkten göra resten. Det gör den fortfarande, men imorgon drar jag ur den. Det får finnas gränser för hur mycket jag kan skämma bort en vattentank och för hur mycket pengar jag kan lägga på elräkningen. Jag tror det ska gå bra, det verkar gå mot lite mildare väder nu.

Inga kommentarer: