Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

söndag 18 januari 2009

Elektriska apparater

Elapparater är ju trevliga varelser, så länge de funkar.
Här är det nästan alltid så att vi kommer in i ett stimm, går en sak sönder, så går en till sönder osv.
Ja, nu var det datorns tur. Den fungerade hur bra som helst när jag startade den igår morse, så åkte jag iväg och handlade, kommer hem, startar datorn och den är lika snabb som en påse kola.
Det spelade ingen roll vad jag gjorde, allt var segt. Kanske behövde jag rensa lite bland mina foton? Ta bort lite? Jo visst, men det tog tid. Och inte gjorde det nån skillnad heller. Ok, ta bort alla tempfiler då? Men hur i helsike var det man gjorde för att hitta dem?
Skickade sms till Treans pokjvän, inget svar. Letade mej blå och var i det läget att jag började slå på skärmen. Det tog alltså mellan en och två minuter för ett fönster att öppnas, internet var bara att glömma. Så kom jag på att Tvåans datorhandbok ju finns i huset. Den har jag lånat för att fräscha upp kunskaperna i excel. Jo där hittade jag ett litet avsnitt om hur man städade hårddisken, vet att jag gjort på annat sätt förut, men sak samma. Så jag städade. Hjälpte inte.
Idag ringde jag Telia, de ger en massa förslag på saker man kan göra innan man kommer fram till en riktig människa. Förmodligen för att den riktiga människan har annat för sej än att prata med it-idioter i telefon. Det funkade fint den här gången. Dra ur allt ur väggen, även modemet, sa den inspelade rösten. Jag hade varit inne på att dra ur datorn, men modemet hade jag inte tänkt på, så det var bra info. Man skulle sedan koppla in modemet före datorn och så vänta två minuter, koppla in datorn och se om detta hade hjälpt. Och det hade det.
Så gör man ju när boxen till tv:n hänger sej, vilker sker ca varannan månad här. Så gör man när mobilen hänger sej, någon gång per halvår. Så, varför inte med datorn och modemet?
Jag frågade en gång på en tv affär varför det var så? att man måste dra boxen ur väggen. Nä det vet vi inte, det är bara så, fick jag till svar.
Moderna maskiner....

Inga kommentarer: