Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

fredag 26 december 2008

Julen i delar.

Jag har nu firat två av de tre delar som julen består av i år.
Först en på julafton, med Tvåan här hemma.
Vi såg lite på tv, åt potatisgratäng med vitlökssmör, vitlöksbröd och tsatziki med vitlök i.
Sent på kvällen kom trean och hans pojkvän.
Då satt vi och pratade och åt lite godis och sen öppnade vi paket.
Inte så många paket till Trean, han har bara önskat sej pengar i år.
Jag fick en dvd-box med Herrskap och tjänstefolk av honom och av Tvåan fick jag en bok, eyeliner, ögonskugga, nagellack, små handdukar och en dörrmatta.
Kanongrejor alltihop.

Del två av julen 2008 firades igår, på juldagen, hemma hos mor och far.
Det var mina systrar, mamma, pappa, Tvåan och jag.
Vi åt traditionellt julbord, ja, jag åt förstås mest sill, det gör jag alltid. Det är ju så himla gott med mammas inlagda sill. Men jag lyckades få i mej lite kantarellstuvning och köttbullar också.
Efter maten satt vi och pratade en stund, med några avbrott för min del då jag sprang ner i källaren och laddade en maskin med tvätt och var uppe på övervåningen och packade in några böcker. Jag hade beställt från AdLibris FÖRE den sjuttonde, som var det datum de angav som det sista att beställa böcker på om man ville ha dem till jul. De ändrade senare detta till den tjugonde, men hur de fick ihop det är för mej en gåta.
Klockan 1700 den tjugotredje fanns paketet att hämta på Bilisten. Det är ca fyra km att gå härifrån, så jag bad sonen att hämta och det skulle han göra på julafton. Men, han glömde det! Panik! Ringde till Bilisten och som tur var hade de öppet på juldagen, så sonen kunde hämta paketet då. Fast det kunde han inte. För han hade inte mitt leg. Det har ju inte jag heller så nu stod jag inför en minst sagt prekär situation. Jag ringde igen. Kunde jag hämta påaketet om någon följde med och verifierade att jag var jag? det skulle funka. Det gjorde det också, jag visade mitt gamla leg för killen bakom disken, han tittade på det och sa: " Det här kunde kanske vara något för ett museum?" Ja, han är väl inte helt fel ute, legget gick ut 1991 och bilden på det är alltså tagen 1981. Jag var sjutton år då. Jag visar ju hellre fram den bilden än en som är tagen i dagsläget, men det håller ju uppenbarligen inte, så jag måste väl fixa ett nytt leg. Jag ska bara ha en bra hårdag först. Och ansiktsdag, också. Detta innebär att både hår och smink måste vara såpass bra att jag kan tänka mej att låta någon fotografera av det. Jag ska ju trots allt ha det där legget ett antal år framåt och jag ska visa upp det för folk. Ja, det får bli efter den här julen, helst före nästa.
Ok, packade paket gjorde jag. Efter det så åt vi ost och kex, mums. Mamma hade bakat en sorts havrekex som var jättegoda.
Sen, in till granen. När vi hade delat ut en del av klapparna så kom Trean med pojkvän.
Trean hade en del födelsedagspresenter att hämta, det är inte så ofta han är hos mormor och morfar.
Han fick följa en tråd från finrummet ner i källaren och i änden ac den tråden satt en dammsugare som mina föräldrar och systrar lagt ihop till. Han blev jätteglad. Idag skulle han åka hem till stan och städa, sa han.
Efter paketutdelningen så var det fika och tårta och sen var klockan mitt i natten och då åkte vi hem.
Del tre av årets julafton infaller nästa år. Ingen vet med säkerhet när.
Då ska vi fira med storebror och hans barn och förhoppningsvis Ettan också. Hon har jobbat hela julen och har därför inte kunnat vara med.
Anledningen till att vi inte vet vilket datum vi ska fira på är att brorsan har en del djur som ska till slakt och de skulle ha gått iväg i oktober, men så blev det inte och när han ringde slakteriet så hade de glömt bort honom. Nu är slaktaren i Polen och är kanske tillbaka i vecka tre. Han ska höra om det finns något annat slakteri som kan ta dem istället. Men som det är nu så har han för många djur för att kunna få någon som tar hand om dem medan han åker bort, så vi måste vänta på slakten.

Inga kommentarer: