Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

fredag 18 november 2011

Vägen


Min grusväg, från E6an in till mitt hus, har alltid varit dålig. När vi flyttade hit 1984 så visade det sej så småningom att på vårvintern kunde man inte ens köra hela vägen in till huset. Vi fick köra halvvägs, sen parkera och så backa ut när vi skulle iväg igen. Detta berodde främst på att dåvarande grannen hämtade spannmål i lagården här och detta skedde alltid i tjällossningen. Resultatet blev en väldigt kladdig väg, som på sina ställen var bottenlös.
Åren gick vid ett tillfälle lovade grannen att han skulle grusa upp den värsta biten. Inget hände men så fick jag höra att han skulle åka bort i flera månader och ringde då och frågade när han tänkte grusa. Jo, då det kom dagen efter. En tvärilsk granne hade dykt upp på LBC och beställt flera lass. Detta gjorde gott. Senare grusade även vi upp vägen. De senaste 18 åren har det inte funnits nån bil här i huset, så jag har ju inte slitit nämnbart på vägen. Den som i så fall har slitit är den nye grannen när han kört med traktor varje dag under många år. När korna flyttade från den här lagården till den nya hemma hos grannen, så avtog såklart slitaget. Nu var det bara när rundbalarna med ensilage skulle hämtas som det kördes på vägen.
Det är så att grannen äger vägen och jag har servitut. Det innebär att vi båda har underhållsplikt på vägen, men den som sliter mest ska betala mest. Är det då så att det inte finns något intresse av detta så händer ju inget heller.
Jag har inte haft råd, annars hade jag försökt fylla i de värsta hålorna i alla fall.
Under den tiden som jag hade tanken här på gården så var det ju riktigt tunga transporter här. Vattentanken vägde väl ca 3500 kg, vad en hjullastare väger vet jag inte med några ton måste det ju vara. Jag menar en vanlig grävmaskin väger ju runt 35 ton. Vägen har alltså blivit än värre efter detta och det blev så att även de som normalt sett kör in här, har slutat med detta.
För en månad sen, ungefär frågade jag en av killarna på Oden om jag kunde få lite grus på vägen. Jag sa tydligt ifrån att jag inte menade att de skulle grusa upp vägen, utan jag var mer inne på att de skulle fylla i på de värsta ställena.
Nu i veckan kom de och började, nu när jag hade gett upp hoppet. Vägen blev skrapad och hur många ton som försvann vet jag inte, men det var väldiga mängder. Så började lastbil efter lastbil att backa in och tippa sten / grus. Allt det där har ju egna namn, jag vet inte vad detta kallas, men det är grus med ganska stora stenar i. Väldigt bra att bygga en grund med. Just nu står det stilla. Alla trän som vuxit upp längs med vägen måste bort, de slår sönder backspeglar och vindrutor. Nästa vecka kommer det killar med motorsåg och sen fortsätter det. Årets julklapp, för mej ca 400 meter " ny " väg. Från mina riddare på Oden

Inga kommentarer: